Sunday, July 11, 2010

TAZKIYATUL NAFS :CIRI-CIRI GURU MURSYID

Artikel di bawah ini hanyalah sekadar panduan tambahan untuk kita sama-sama mencari guru rohani yang sejati... Apa yg baik adalah dariNya dan yg silap dari hamba insan yg hina...

Man assasa bunyanahu ‘ala shfa jurufin harin fanhara bihi fi nari jahannam (As-Tawba:109). Allah berfirman bahawa sekiranya seseorang membangun rumah di tepi lereng tanpa tapak yang kukuh, maka rumah itu pasti akan roboh. Tetapi bila seseorang membangun rumah dengan tapak yang kukuh di atas tanah yang keras, maka rumah itu akan menjadi kuat dan baik. Ini bermakna bahawa untuk segala bangunan, kita memerlukan seorang yang ahli. Sekiranya kita memerlukan pakar untuk membangun dan membina rumah, bagaimana pula dengan membangun dan membina hati kita? Kita harus mencari seorang Guru Sejati, seorang guru yang ahli untuk menolong kita untuk membina hati kita menjadi suci dan baik.
Bagaimana caranya kita mengenali mursyid yang sahih? Mursid yang sejati? Pernah pada suatu masa dahulu, Syaikh Abdullah Daghestani (qs) berkata bahawa untuk mengetahui mursyid yang sejati, perkara yang pertama ialah dia harus sempurnakan pakaian atau penampilan luarnya. Sekiranya rupa dan pakaian luar (sunah Nabi saw dan sya’riah) tidak cukup dan sempurna, maka artinya masih terdapat kecacatan pada hatiya. Jangan ikut dia. Mursyid mestilah sempurnakan rupa luarannya dan syariatnya.

Syaikh Abdullah (qs) juga berkata bahawa sekiranya kita memiliki jam tangan, dan jam tersebut mesinnya berfungsi dengan baik tetapi tidak ada jarum, maka ia tidak dapat menunjukkan waktu kepada kita – ertinya jam itu tidak berguna. Dan sekiranya jam itu ada dua jarumnya tetapi alat-alat mesin di dalam jam itu tidak berfungsi dengan 100%, maka jam itupun tidak akan dapat menunjukkan waktu yang benar. Jadi luar dan dalam mestilah sempurna. Demikian pula dengan seorang Mursyid sejati, 100% harus benar luar dalamnya untuk menjadi seorang mursyid yang hakiki.

Apabila kita hendak mencari seorang mursyid, pastikan bahwa dia tanpa sedikitpun nuqsaniyya (tanpa kecacatan). Sekiranya ada sesuatu yang kurang, jangan ikuti dia. Ini berarti sekiranya dia meninggalkan sesuatu daripada aspek luaran (syariat), sudah tentu aspek dalaman pun banyak yang akan dia lalaikan. Kerana apa yang ada di dalam, orang tidak dapat melihatnya. Kita berpakaian indah kerana kita tahu orang akan lihat. Seandainya tidak ada seorangpun yang melihat kita, maka kita tidak akan begitu menghiraukan penampilan kita. Bagaimana pula dengan perkara-perkara yang orang tidak dapat lihat di dalam jiwa kita? Sudah pasti banyak perkara yang kita akan lalaikan kerana kita tahu mereka tidak dapat melihatnya. Begitu pula halnya dengan seorang mursyid – dia mesti sempurna dari segi luaran dan dalaman. Jika tidak, dia hanya boleh membimbing kita sepotong jalan sahaja dan bukannya 100% jalan ruhani yang hendak kita tempuh bersamanya.

Menurut Mawlana Syaikh Abdullah Faiz (qs) langkah pertama untuk mengenali seorang mursyid itu sah atau tidak ialah melalui pakaian luaran dia ( mengikuti seluruh sunah Nabi Muhammad saw). Sekiranya dia sempurna dengan segala-galanya, maka dia telah memenuhi satu tuntutan. Kedua, ialah dalamannya. Bagaimana kita dapat melihat apa yang ada didalam hatinya? Pastikan bahwa dia menghormati semua orang, tanpa diskriminasi – tanpa melihat agama apa yang orang itu menganutnya. Kerana semua orang adalah hamba Allah, Allah Yang Satu. Meskipun mereka itu Muslim, Christian, Yahudi, Hindu, Buddhist dan sebagainya - itu semua bukan urusan dia, kerana mereka semua adalah hamba-hamba Allah. Mursyid yang hakiki mestilah menghormati mereka semua kerana mereka adalah ciptaan Allah, dimana terdapat cahaya Ilahi di dalam diri mereka.

Selain rasa hormat, diapun harus mengasihi mereka. Dia harus mau memberi kepada mereka apa yang dia berikan kepada diri sendiri dan murid-muridnya, walaupun mereka bukan pengikutnya. Dia perlu menunujukkan hormat dan kasih sayang kepada semua. Ketiga, dia mesti merendahkan diri – bahawa dia adalah lebih rendah daripada yang lain. Dia tidak boleh bermegahan dan merasakan bahawa dia adalah yang paling tinggi dari segi derajatnya, karena hanya Allah Yang Maha Tinggi. Sekiranya dia merasakan dirinya lebih tinggi dan lebih mulia daripada yang lain, maka dia adalah seperti syaitan yang menganggap dirinya lebih tinggi daripada Nabi Adam (as).

Inilah ciri-ciri “dalaman” seorang mursyid yang sahih,seorang Mursyid yang Hakiki. Dari segi luaran, dia mesti berpakaian lengkap ahli Sufi (sunnah Nabi yang lengkap) dan dari segi dalaman, dia harus memiliki tiga ciri-ciri di atas. Sekiranya ternyata guru anda tidak berpenampilan seperti demikian, maka ikutilah dia bila anda merasakan kepuasan bersamanya sebab hal inipun merupakan ciri-ciri Mursyid yang Hakiki, apa yang kekurangan akan dibekalkan. Seandainya anda tidak merasakan hal ini juga, maka carilah mursyid yang lain. Pasti anda akan jumpa.

Allah amat penyayang pada hambaNya. Dengan cara anda memintaNya, tetapi apabila anda tidak meminta, maka Allah pun tidak akan memberikannya . Apabila anda mencari, Allah akan beri. Maka carilah dengan seikhlasnya, pasti akan Allah berikan seorang mursyid kepada anda.
*Petikan dari www.carigold.com

No comments: